Legitimation Djursjukskötare

Publicerat: 2011-04-05 Kl: 09:00:00 | I kategori: Vardagsprat


Vafan? "Djursjukskötare" var fanimejj det fulaste beteckningen jag hört på en legitimerad person... Kunde ju vara kvar djusjukvårdare eller något,.. hmm jaja! Har lite ångest inför denna tenta,.. Känns som när man skulle göra C15 i plugget och mådde pyton fram tills man skrev och fick veta att man var godkänd. Nu ska man göra en tenta igen, för att få fortsätta jobba med det jag redan jobbar med! Tycker dock det är jättebra att man införskaffar detta så man kan få titulera sig något, men är man redan i yrket och har jobbat flera år så borde man kunna gå på arbetslivserfarenhet. Vet flera människor runt om mig som har jobbat i flera, flera år och måste nu göra denna tentan för att få fortsätta sitt jobb! Helgalet.

För att man idag ska kunna få kalla sig djursjukskötare så ska man ha gått den treåriga utbildningen till djursjukskötare vid SLU, eller söka legitimation på övergångsregler. Vilket jag kommer att göra. För att ens få söka på dessa övergångsregler så måste man ha varit yrkesverksam inom djursjukvårdaryrket före den 31 december 2009 och att yrkeserfarenheten uppgår till sex år på heltid innan år 2014.

Utöver yrkeserfarenheten ska jag även:
  • kunna visa på vidareutbildning om sammantaget fyra veckor (20 dagar) från minst fyra olika områden som rör yrket
  • få intygat av en veterinär som känner dig väl och har sett att du praktiskt kan utföra och behärskar vissa moment på typdjuren häst, hund och katt
  • göra en teoretisk examination hos SLU.
Nästa eximinationstillfälle hålls 22 Oktober 2011 i Uppsala, kanske skriver jag då om jag känner mig redo!
Nu gäller det att ha ett mål med denna legitimeringen, ska jag eller ska jag inte? Klart jag måste försöka iaf! Annars känns det som att jag har slängt hela min utbildning i sjön om jag inte ens ger det ett försök!
Att det dessutom kostar massa pengar för att söka för att få legitimationen, skriva emininationen, och sen om man klarat eximinationen kostar det någon tusenlapp för att få ut legitimationen. Ingen billig historia det här inte... Kanske inte ens kommer ha råd att göra alla dessa delar, speciellt inte när man är mammaledig. Men som sagt, det är eximinationstillfälle två gånger om året, så någon gång måste man väl ha sparat ihop.

Så dags att sätta sig vid skolbänken igen! Trodde jag hade gjort det för sista gången när jag klev ut i min vita hatt sommaren 2006, men icke sa nicke! Nu måste jag bara väcka mitt läshuvud och försöka hålla kvar allt nytt man lär sig, det sägs ju att man inte har "alla hästar hemma" efter en förlossning, man tappar minnet. Får försöka iaf! Har man inte försökt kan man inte uttala sig om det går eller inte går!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0