Föräldraträff på BVC: Alkohol i hemmet.

Publicerat: 2011-12-05 Kl: 22:31:21 | I kategori: Allmänt


Som jag försöker göra alla måndagar så har jag jobbat idag! :) Så skönt att komma iväg och arbeta lite och sen hem till vad jag nu kallar mina vardagliga sysslor. Ta hand om vårat barn och plocka i ordning här hemma.

Idag hade vi även en föräldraträff på BVC där vi gick igenom alkohol i hemmet.... Tänk att man aldrig kommer ifrån alkoholen. Jag har vuxit upp med alkoholmissbruk och än idag kan jag känna ett förakt mot alkohol. Jag hatar när folk dricker och det har förstört så mycket i min uppväxt och flera gånger gjort mig så fruktansvärt otrygg. Nu när jag är gammal och själv har ett barn att ta hand om så vet jag att det kommer aldrig finnas en antydan till alkoholproblem runt mitt barn. Det finns inte, jag kommer aldrig att tolerera det och för mig är det så fruktansvärt viktigt att mitt barn alltid är i trygga händer. När jag var yngre gillade jag också att festa och dricka alkohol, men det har ändå alltid funnits en tanke bakom det. Jag vet att jag aldrig skulle bli som den personen, aldrig tillåta mig själv att ens komma i närheten. Antingen så tar man ett avstånd till alkohol om man har problem i släkten eller så blir man oftast värre själv. Jag kan även säga att jag får en klump i magen av folk som dricker, om jag ser tendenser till ett beteende jag inte gillar. Då drar jag mig hellre bort från personen i fråga.

Nu ska inte folk tro att jag ogillar alla som dricker. Självklart unnar jag föräldrar ett glas vin eller två men jag tycker inte man behöver dricka alkohol i mängder då barn är närvarande. Sen att alltid en förälder inte dricker om barnet är hemma. Nu kommer det aldrig hända i vår familj, men jag skulle aldrig förlåta mig själv om Li skulle behöva åka akut till sjukhuset och båda två skulle vara påverkade. Nej, fy så hemskt.

För övrigt så kommer/ska julen alltid, i min och Li´s närvaro vara en såkallad vit jul. Det är enda dagen på 365 dagar förutom hennes födelsedag som jag tycker är barnens dag. Man behöver inte dricka sig full på julafton när barnen är med. Jag har haft ett flertal fulla människor på mina julaftonar som har förstört stämningen och orsakat osämja, det är så himla tråkigt! Så i år är det noll tollerans mot alkohol! En enda tendens till det och jag flyr huset med min familj. Men det ska nog inte vara några problem då det redan är ordnat med vår vita jul.

Oj vad mycket jag klämde ur mig nu, men vi fick se en film om alkohol och barn och de uppfattar mer än vad vuxna människor tror. Det är nästan läskigt att de hur mkt de tar in och förstår om saker och ting. Pratade lite mat och annat på bvc. Sen lekte ungarna och det är lika roligt varje gång då en unge sätter igång och gnäller lite så slutar det med att hela skaran sitter å småtjurar och äter mellis! :) Gullungar! <3







Kommentarer
Postat av: Jessie

Känner så väl igen mig i din text..

2011-12-06 @ 16:42:17
URL: http://sarakechi.blogspot.com
Postat av: Jennifer

Ja tyvärr är det nog många som gör just det :(

2011-12-06 @ 18:19:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0