Kejsarsnitt

Publicerat: 2011-02-22 Kl: 18:12:16 | I kategori: Graviditet


Kejsarsnitt är en förlossningsmetod som innebär att man förlöser genom ett kirurgiskt snitt i magen. Metoden används när en vanlig förlossning inte är möjlig eller när det finns risk för mammans eller barnets hälsa.

Det finns tre typer av kejsarsnitt:

  • Planerat kejsarsnitt
  • Akut kejsarsnitt
  • Omedelbart kejsarsnitt

Vi ska ju då genomgå ett planerat om det nu fortsätter gå som det ska, så Pyret inte helt plötsligt slår bakut och ändrar sig igen, så det blir ett akut istället. Får vi väl verkligen hålla alla tummar och tår för.

Våran anledning till detta planerade kejsarsnitt är ju att bebis ligger med stjärten nedåt, så kallad sätesbjudning.
Som Pyret då helt plötsligt ville ha. Hoppas h*n har en bra anledning till detta,.. Kan fortfarande inte förstå, men måste försöka intala mig att det är så det får gå till denna gång. Pyret har säkert en väldigt god anledning till detta.

Mitt snitt kommer göras med ryggbedövning, vilket innebär att jag blir förlamad,.. (låter hemskt!) från magen och neråt. Läkaren gör ett tvärsnitt i bukväggen cirka 3 centimeter ovan blygdbenet. Ett sådant bikinisnitt eller Misgav-Ladach brukar vara 12-15 cm långt. Bukmusklerna och bukhinnan delas, livmodern öppnas, varefter barnet och moderkakan hämtas ut.

Från det att ryggbedövningen eller narkosen börjat verka tar det några minuter till dess barnet är fött. De olika lagren av livmoderväggen, bukmuskulatur/muskelhinna, underhud och hud sys därefter ihop...
Låter hemskt! Men under denna tid får vi tydligen vara tillsammans alla tre om allt gått som de ska.
Sen kommer vi tydligen få stanna kvar minst 3 dygn efter snittet för att se så allt är ok med både barnet och mig antar jag, att ja kommer upp ur sängen som jag ska och kan röra mig.

Sen ska man tydligen vara handikappad i typ 2 månader efter detta... Låter ju sådär kul!
Inte lyfta tungt osv,.. Ja.. här kommer ju verkligen Anton få jobba järnet! Han är helt införstådd och vi hade ett jättelångt samtal idag när jag var som mest ledsen och bara grät. Han är så underbar min man! Åh, hade verkligen inte kunnat haft en bättre sambo som finns för mig i vått och torrt! Underbara DU!

Har fortfarande inte smält detta och kommer säkert inte göra det heller. Inte ens när man ligger där på bordet och ska snittas,.. Låter så hemskt! :( Vad gör läkarna om man får ett anfall å bara gråter då? Skulle kunna vara något som händer mig.

Jag skulle ju vara hemma nästa vecka för att förbereda mig mentalt. Har verkligen inte ens tänkt tanken på kejsarsnitt utan det var nästa vecka när jag gick hemma som jag skulle börja tänka tanken på att få en bebis.
Inte på att få ett snitt,.. Känner mig helt oförberedd på allt som har med bebis att göra, nästan blockerad...
Kommer vara hemma nu från jobbet för att helt enkelt försöka "boa" in mig i min roll,..
som blivande förälder nästa vecka,.. nästa vecka! Herregud,.. vad tiden har gått fort!
Nu är jag helt slut som artist idag å tänkte slänga mig på soffan för att titta på tv och tänka på något annat.

www.vardguiden.se
kommer informationen ifrån.

Kommentarer
Postat av: Jessie

Nu är det nära!

Tänker på dig, snart har du en liten i famnen :D

Hoppas allt går bra!



Stor kram!

2011-02-22 @ 19:08:34
URL: http://sarakechi.blogspot.com
Postat av: Emma

Jag tror inte att man kan förbereda sig i rollen som mamma! Jag hade nästan panik/ångest dygnet runt dagarna före förlossningen - det var då jag insåg att jag skulle ta ansvar över en annan människa i 18 år framöver. Att JAG var den som hade hans liv på mina axlar. Utan mig skulle han knappt överleva.. Usch.

Men när Melvin väl var ute så föll sig mammarollen så himla naturligt. Eller ja, egentligen var det när vi kom hem, när vi var på sjukhuset kändes det inte som att han var våran, det kändes som att vi hade lånat honom och att vi skulle lämna tillbaka honom senare :)



Under mitt snitt fick vi ingen tid tillsammans, vi tre. De tog ut honom, bar bort honom till undersökningsbordet och bad Tommy gå dit och klippa navelsträngen. Sen gjorde dom en undersökning och tog på kläder medan de började sy ihop mig.

Det kom fram en barnmorska och höll ner Melvin så jag fick se hur han såg ut, sen fick han och Tommy åka upp till förlossningen. Jag gick åka till uppvaket en timme (de vill kolla så att man inte reagerar på bedövningen) innan jag fick åka och träffa min lilla familj :)



Det jag vill säga är att det inte är så säkert att du får upp bebis på bröstet när h*n kommer ut.. Så att du inte blir besviken, om dom skulle göra som för mig.



Du har tur som har Anton, han verkar verkligen vara en toppenkille!

2011-02-23 @ 10:45:16
Postat av: Linn

Jag tycker inte att du ska koncentrera dig så mycket på snittet och allt runt omkring. Det är bara onödig oro och stress. Det är ju bebisen som är viktig, inte hur den kommer ut eller när. Jag har både fött vanligt och blivit snittat och det spelar liksom ingen roll. Känslorna är lika stora iaf. Visst smärtan efter ett snitt är jävligt jobbig men jag har haft samma smärta med de andra, fast då på ett annat ställe dåra ;). Vet inte om det är så mycket bättre faktiskt!



Se det positivt - du ska få en bebis!! Inte ett snitt!!



Stor kram till er och all lycka!!

2011-02-23 @ 12:21:26
URL: http://liinn13.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Tack söta för era ord och era berättelser!

Jag ska få en bebis, inte ett snitt! :D

Tack!

<3

2011-02-23 @ 22:09:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0