Sparkonto!

Publicerat: 2011-02-17 Kl: 21:00:00 | I kategori: Allmänt


Nu har vi varit på banken och skaffat ett sparkonto till Pyret!
Vi vill försöka spara en slant varje månad till den lilla för att kunna hjälpa till med dyra kostnader när h*n ska ta körkort, flytta eller vad som helst! Eller kanske inte vad som helst, men något som mamma och pappa tycker är en bra investering, haha

Vi valde att spara pengar i vårat namn, eftersom vi inte vill att Pyret ska få tillgång till alla pengar när h*n fyller 18 år. Man vet som sagt inte hur barnet beteer sig när den fyller 18, tråkigt om man som förälder ska ha sparat i 18 år för att kunna ge sitt barn en bra start på livet å så bränner h*n upp alla pengar på skit saker. Nej så får det inte gå till så därför har vi valt att göra såhär.



Sparar ni till era barn? Eller kommer ni göra det och hur mycket?
Det är nog en fråga som många funderar över, kanske inte om man ska eller inte ska spara men hur mkt.
Sparar man 300 kronor i månaden i 18 år blir det 64.800:-
Sparar man 500 kronor i månaden i 18 år blir det 108.000:-

Vilket man än väljer så är det en otrolig fin slant att kunna använda sig av för att ex. ta körkort eller saker till första lägenheten osv. slipper mamma och pappa bli helt ruinerade när den dagen kommer :)

Vi får helt enkelt se hur mkt vi tänker spara och lägga undan, får kolla över ekonomin såhär i början, kan tänka mig att det inte är helt gratis med bebis och alla inköp man måste samtidigt som ena förälderna är på föräldraledighet.

Kommentarer
Postat av: Andreas

Hej Jenna,

Hur mycket man ska spara undan varje månad är väldigt enskilt. Det beror ju självfallet på hur ens egen ekonomi ser ut.



Jag lever inte som världens rikaste i dagsläget men jag sparar undan 500-1 000SEK per månad på mitt barns sparkonto iaf och då har jag gått efter mina inkomster och utgifter för att även se till att inte behöva leva fattigt i nuläget också.



Lycka till, tror det kommer bli bra oavsett vilken summa ni väljer att spara per månad :).

2011-02-18 @ 17:19:07
URL: http://iphoneguider.se
Postat av: sofia

kerstin får 500 av oss å 500 av mina föräldar per månad hon kommer bli rik. vi har gjort precis som er kontot står i mitt namn :)

2011-02-18 @ 17:24:36
URL: http://soffilina.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Andreas: Ja det är ju toppen! Har han ett eget konto, eller är de skrivet på ditt namn? Tycker också man borde spara, iaf något om man bara har råd med en 100 lapp, så är de mer än ingenting. Men vi funderar också på ca 500 kronor, vi ska se hur mkt pengar vi får ut osv.



Sofia: Oj! Ja det är ju kanon! Kommer hon ju ha över 200.000 när hon är 18! Toppen ju! :D

2011-02-20 @ 11:03:02
Postat av: Andreas

Jennifer:

Kontot står i mitt namn eftersom jag valt att gå ifrån hans mor & känner även att det inte skulle funka med att både jag och hans mor stod på kontot, då jag vet att hon har dålig erfarenhet när det kommer till att ta hand om pengarna.



Så jag bestämde själv att sätta det i mitt namn & att det är enbart jag som sparar dom pengarna på det kontot.



Men eftersom ni bor ihop och har ett stadigt förhållande så är det ju bara positivt om båda ni två står på kontot, istället för att sätta kontot i barnets namn.



Ja oavsett om det är 1 krona eller flera hundra kronor man sparar per månad så är det bättre än 0 kronor :).

2011-02-21 @ 20:42:39
URL: http://iphoneguider.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0