Björnloka eller jätteloka

Publicerat: 2011-07-06 Kl: 22:23:01 | I kategori: Allmänt


Jag har lärt mig något nytt! Tänkte jag skulle dela med mig av min lärdom! Var ute på promenad med Elin, Chris & Olle då vi stötte på en blomma som kallas för björnloka. Visar en bild på en gång så alla vet vad för blomma vi pratar om.


Själv hade jag ingen aning om denna farliga växt utan trodde mer att det var ett vildvuxet hundkex. Blommorna var sjukt stora och vissa var flera meter höga! När vi pratade om denna blomma så tror både Elin och Chris att man kanske borde rapportera till kommunen att man har sett dessa blommor för att de är farliga för både människor och djur. Är det någon som vet hur man ska göra?

En enda planta kan producera uppåt 50 000 frön som kan ligga i jorden uppåt sju år i väntan på rätt förutsättningar för att gro. Växten är flera meter hög och innehåller furokuminer som är irriterande på hud, särskilt om huden utsätts för solbestrålning. Ditt barn får brännskadeliknande symtom med kraftig hudirritation, rodnad och blåsor, som gör ont och tar lång tid att läka. Ämnet som orsakar reaktionen finns i hela blomman, från rot och stjälk till blomma och frön. Därför kan det i vissa fall räcka med att bara vidröra blomman för att reagera.
källa: http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=14143

Har läst lite om blomman och det verkar som att många vill förinta den farliga växten. Tycker det är väldigt konstigt att ingen har reagerat på blomman eftersom den växer i närheten av skolor ! Tänk om ett barn skulle få för sig att försöka plocka den! När vi gick gångvägen mellan ösbydalen och ösbyskolan växte det ett dussintals lokor... Måste nästan ringa till kommunen för att fråga!


En pojke som blivit bränd av en jätteloka
Källa: http://hd.se/bjuv/2005/06/21/pojke_braend_jaetteloka/



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0