Förlossningen!

Publicerat: 2011-03-03 Kl: 14:46:49 | I kategori: Graviditet


Onsdagen den 2 mars 2011 klockan 7:45 var vi på sös avdelning för planerade kejsarsnitt.
Vi fick byta om och lämna våra kläder i ett inlåst skåp. Galet snygga kläder, och trosorna ska vi inte tala om,. :)
Fick 2 avledon, en infart i handen, sedan kontrollerade barnmorskan att bebis fortfarande satt på stjärten.
Sedan fick vi åka vidare till operationssalen,.. Där blev jag nervös då jag såg båren, alla instrument, all personal som steriltvättade sig.

Alla hälsade oss välkomna och narkosläkaren som skulle sätta den spinala ryggbedövningen kom in och steriltvättade. Det gick inte sådär superbra med den bedövningen såklart eftersom jag gruvat mig mest för de.
Han fick prova över 4 gånger då den inte ville fungera. Började må dåligt och samtidigt som man skulle kolla ner i golvet, och skjuta rygg. Fick ett blodtrycksfall och var nära på att tuppa av men de la mig på sidan på båren så fick narkosläkaren lägga den när jag låg på sidan. Gick mkt bättre och några sekunder senare började benen domna bort. Till slut var halva kroppen förlamad och de började duka in mig och tvätta.

Anton satt uppe vid mitt huvud och vi pratade om att snart skulle vi få se vårat lilla pyre!
Operationen började 09:29 kände av allt som de gjorde, men det gjorde inte ont. Dock tyckte jag att det var obehagligt när de skulle pressa ut pyret för då var det rätt tuffa tag, även om det inte gjorde direkt ont så kändes det som ett starkt tryck som jag upplevde som ganska obehagligt. 

 Klockan 09:42 tittade en liten tjej ut och gapskrek direkt! Vilken känsla att höra henne skrika, vilken pipa!
Båda pappa och jag blev jätterörda och tårarna kom i lyckorus! Jag bara frågade hela tiden "vad är de för något" säg då någon!" En liten tjej! 50cm lång och vägde 3510g, lilla pyret! ´

Fick upp henne på bröstet nästan på en gång efter att pappa klippt navelsträngen, sedan låg hon där. Men det var lite jobbigt under operationen då de slet och bökade så det blev lite tungandat, så fick syrgas men sedan klockan 10:19 var operationen slut och jag sydd intracutant med monocryl, och subcutant med vicryl, riktiga grejjer! haha

Efter op rullade de oss till uppvakningrummet där jag låg med pyret på bröstet och barnmorskan kommer in och säger att det är dags för matning. Hon hjälper mig lägga till pyret rätt och genast börjar hon suga och fastnar. Suger kraftfullt i ca 20 minuter. Efter ca 1,5 timme så får vi åka upp till vårat familjerum där vi ska bo nu i några dagar. Här kommer barnmorskorna in och tittar till oss lite titt som tätt, känns tryggt!

Igår ammade hon på som vanligt och bajsade 2 gånger, och kissade. Duktig tjej! Men vilket humör hon har! Har dock blivit lite bättre men det är en bestämd ung dam vi har fått. Våran alldeles egna lilla tjej!

Idag vaknade vi och hon ammade direkt, lite svårt att få till en bra ställning, men de senaste två gångerna har hon varit på jakt efter tutten så då har det gått riktigt bra. Hon har lite för snabb andningsfrekvens, ligger på ca 80 så hon bör äta minst var 3dje timme för att kompensera det hon gör av med. Barnläkarna har kollat på henne och tagit blodprov och lungröntgen, vilket allt ser fint och normalt ut. Barn som föds via kejsarsnitt kan ibland få något som kallas för pas omställning i lungorna, ansträngning av andningen. Vilket går över efter några dagar, upp till en vecka. Så i morgon ska de kolla på henne igen, de är dock inte alls oroliga utan det är mest lite rutinkontroller.
Skönt tycker vi!

Våran lilla tjej!

Hilda Li Aronsson


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Vilken lite söt tös på bilden, och vilka fina namn hon ska få :)

Vill också säga att de va intressant att läsa ditt inlägg, då kan man hänga med lite mer om hur de går till :)

All lycka till er och resten av familjen, hoppas på en återträff snart ås man får träffa lilltösen:)

2011-03-03 @ 15:00:04
Postat av: Anna Ivars

Men guu va mysigt och grattis återigen =) Vilken vacker tjej!!!!

2011-03-03 @ 15:13:57
URL: http://yrochvild.blogg.se/
Postat av: Nathalie joo

Sööta fiiina! Ett stort Grattis till er!! Jag önskar er all lycka... Ser fram emot att träffa henne :)



Ta hand om er!!



Många kramar

2011-03-03 @ 15:20:54
Postat av: Angela

Vad fint namn ni valt!

Kram på er alla tre och underbart att ni mår bra!

Vilken sötgnuss hon är <3

Grattis på er!!!

2011-03-03 @ 15:34:05
Postat av: Linn

Haha skönd u är som har dotorn med!!

Skönt att allt gick bra och GRATTIS till den lilla söta tjejen!!

2011-03-03 @ 16:12:12
URL: http://liinn13.blogg.se/
Postat av: Michaela

Grattis Jennifer hon e verkligen vacker =)

Lycka till med allt =)

2011-03-03 @ 17:09:04
Postat av: Amelie

naaw, vilken sötnos! :D dundermånga kramar till er!

2011-03-04 @ 22:14:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0