Våtservetter, bra eller dåligt?

Publicerat: 2011-03-17 Kl: 15:00:00 | I kategori: Vardagsprat


Det är först nu som jag har engagerat mig i vad det finns i alla dessa olika krämer, shampo och dessa våtservetter. Det som jag blir mest nervös över är dessa våtservetterna som man torkar lillan i rumpan med. Eller som det står på vissa: "Fungerar utmärkt för babys stjärt, händer och ansikte" Känns jätteläskigt att de ändå innehåller alla dessa kemikalier och dessutom är väldigt miljöbelastade. Om man läser om dessa våtservetter på internet så finns det flera olika tester där man kan se innehållet och alla dessa allergiska reaktioner som de kan ge. Ett tv program (tror de heter skitiga hem) som jag & Anton kollade på var det en familj med barn som hade ritat med permanent penna på elementen och då använde de babyvåtservetter för att ta bort tursen! Och det försvann från elementet,.. Då kanske man inser hur mkt skit det är i dessa våtservetter...

Ett test som gjordes 2007 visade att de undersökta produkterna innehöll sammantaget elva kemikalier med påvisad eller misstänkt risk för att kunna orsaka bland annat allergi, eksem eller överkänslighet.
Bensoesyra, Butylparaben, Cetremoniumbromide, Citronsyra, Etylparaben, Natriumbensoat, Propylparabe, Parfym, Methylparaben, Limonene & 2-Fenoxietanol
källa


De servetter som innehöll minst antal ämnen med påvisad eller misstänkt negativ hälsopåverkan var: Libero, Willys, Änglamark Sensibel, Änglamark, ICA utan parfym, Coop, X-tra och Euroshopper.

Fan så läskigt... Har nu bestämt mig för att enbart använda mig av ljummet vatten och tvättlappar.
Det finns dock ekologiska våtservetter som innehåller ekologiska ingredienser. De är inte bara mjuka och sköna mot huden utan också 100 % nedbrytningsbara, alkohol-och parfymfria och allergitestade. Så dessa är ju ett skonsammare val om man inte vill använda alla dessa andra läskiga våtservetter. Visst de kostar lite mer, men det kanske är värt att slippa en röd stjärt och allergier, klåda osv.

Det finns lite olika märken på dessa ekologiska våtservetter, de som är flest servetter och billigast är Earth Friendly Baby, 72 stycken och kostar, vad jag har hittat billigast 49 kronor. Ska beställa hem ett par, för det kan ju vara bra att ha med sig i skötväskan och ibland kanske man inte har tillgång till vatten.


Jag hoppas ingen tar illa upp av detta inlägg utan jag bara undrar vad ni använder när ni gör rent bebisen stjärt?
Jag har fram till nu använt mig av Liberos eftersom vi fick de i startpaketer osv. men ska beställa dessa ekologiska ifall vi behöver använda oss av dessa våtservetter.

Kommentarer
Postat av: Lisi

Hej Jennifer!

Grattis till din lilla prinsessa =)



Jag har bara använt vatten och mild tvål på mina pojkars rumpor. Nån gång ibland om det inte fanns vatten tog jag såna. Ända tills den dagen min äldsta son som då var 2 blev torkad med en sån i rumpan och han började gråta för det gjorde ont och sved. Sen provade min syster att torka sig med en sån där, bara för skojs skull för att testa och hon sa samma sak. Att dom svider och gör ont.

Så du gör helt rätt i att använda tvål och vatten!!=)

Kram

2011-03-17 @ 19:16:43
Postat av: Anonym

jag använder våtservetter av olika slag, dock alltid parfymfria. hon reagerar inte på dom så jag kör på. jag orkar inte läsa alla tester om blöjjor, wipes, barnmat osv för då blir man knäpp :S



jag har dock aldrig nånsin kännt att dom svider, verkligen inte :)

2011-03-18 @ 16:14:10
Postat av: Jennifer

Helt otroligt! Antingen så har hon en superkänslig rumpa, men nu är hon superröd i stjärten efter vi köpte extra sensitive våtservetter, Natusan. Anton provade själv på kinden och tyckte det sved och drog en servett på min kind, kändes kallt i början men sen började det sticka och svida! Läste i testet och där var natusan en av de värsta... Nu används bara tvättlappar och vatten! ... Fy! :(

2011-03-19 @ 21:43:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0