Hästkurs! Djursjukskötare momentlista.

Publicerat: 2011-11-20 Kl: 15:48:49 | I kategori: Allmänt


Jag älskar mitt jobb! Jag är så glad att vi har folk som är villiga att ställa upp och på en helg och göra en insats för att vi sköterskor ska kunna få ta legitimationen. Tack till våran hästveterinär Maria som gick igenom momentlistan med oss! Vi gick igenom förberedelser inför operation, narkos, suturmaterial, preop, tryck bandage, sedering, intuberingsteknik, klinikstatus, lite AF, HF temp, hur man lägger permanentkanyl, blodprover, märkning, ledinjektioner, böjprov, utfodring, rengöring av häst m.m.! En kanon dag helt enkelt! Jag är inte alls hemma på sjukvård på häst, så det var lite roligt!


Maria visar var man sätter en permanentkanyl i den stora halsvenen, vena jugularis


Vi får även visat för oss hur man gör ett böjprov!

Känner att jag har lärt mig massor idag! Jag älskar att lära mig nya saker! :) Tack till hästen Plätten också som ställde upp i närmare 2 timmar som försökskanin så vi fick klämma, känna, lyssna på hjärtat osv. Nu har jag lite pyssel framför mig att skriva rent mina anteckningar och försöka lära mig lite mer om hästens anatomi!

Vi avslutade med en lunch på Vita hästen! Passande namn ;)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0