Växa och upptäcka världen!

Publicerat: 2011-09-29 Kl: 10:02:00 | I kategori: Allmänt


Jag har mäkt i några dagar nu att hon har ändrat beteende i allt hon gör. Hon är klängigare än vanligt, håller koll så jag inte går ifrån henne. Ibland räcker det med att jag rör mig så skriker hon.. Har börjat spruta ut maten när hon ska äta. Frustrationen kryper tätt på och jag förstod att hon skulle in i en ny fas i livet. Gick för att kolla i boken när nästa fas skulle vara beräknad, och mkt riktigt så händer det nu omkring 26 veckors ålder. Det visste jag innan eftersom hon har följt denna bok som en bibel alla gånger. Det är sååå roligt att läsa i boken, säger det igen, men det skulle lika väl kunna vara jag som skrivit den! I boken finns också små kommentarer av föräldrar som skrivit hur deras barn beteer sig i vissa situationer och det är skönt att man inte är ensam! :)

Relationsvärlden, 26 veckor


"En av de mest betydelsefulla relationer som barnet nu kan uppfatta är avståndsrelationen, det vill säga det faktum att det existerar avstånd mellan saker och ting. Mamma och pappa kan gå sin väg, även om de bara går till ett annat rum, men om han inte kan nå dem kunde de lika gärna ha rest till Sydamerika"


Stämmer helt perfekt! Li har väl alltid egentligen kollat vart vi är någonstans och haft koll på oss, men nu är det grin direkt man ens tänker tanken på att gå ifrån henne.

"Barnet kan ni vilja att du stannar kvar längre hos honom, leker mera med honom eller bara tittar på honom och enbart honom. Barnet kan insisterapå att få vara i din famn och vill ofta inte att du sätter ned honom. Så fort de har nått sitt mål börjar de se sig om efter intressanta saker i omvärlden."

Sen hon som alltid varit så duktig på att äta spottar och fräser, dock ännu inte på en gång utan efter några tuggor. Kan dock vara så att hon är mätt och därför spottar å fräser. Men hon har ätit betydligt mer andra gånger så det är svårtolkat. Men när man läser i boken står det om just matvägran.

"De flesta föräldrar tycker illa om när barnet inte äter. De fortsätter mata barnet ändå. Antingen försöker de göra det på ett lekfullt sätt eller så försöker de tvinga barnet att äta. Det spelar ingen roll vilken metod man väljer-
det brukar inte hjälpa ändå. Viljestarka barn i den här ålder brukar vara extremt envisa i sin vägran."

Nog har hon sin egen vilja alltid! Jösses,.. hon berättar rätt snabbt när det inte passar sig vad vi gör! Lyssnar jag inte första gången så lovar jag att jag gör det andra gången ;)

"Han kan nu börja förstå att två människor, föremål, ljud eller situationer kan ha samband med varandra. Eller att ett ljud är förnippat med ett föremål eller situation.

Verkligen! Så fort pappa kommer hem från jobbet och nycklarna sätts i dörren eller öppnas så kollar hon dit direkt för att titta vem som kommer. Hon har förstått att någon kommer då dörren öppnas. Lika så när man leker med henne så kan man ibland stanna upp i leken och hon tjuter redan av skratt för hon vet vad man ska göra i slutet av sången.

Hon leker med sina leksaker på ett sätt som oftast slutar i frustration, hon har haft några leksaker som vi inte har kunnat använda för hon blir tjurig på en gång hon leker med dem. Hon vrider, vänder, skakar och så slutar det oftast i frustration. Men det är väl säkert för att det inte går rikgit som hon planerar. Hon vet helt enkelt vad hon vill! En envis liten dam kan jag lova, lik mamma! ;)


Vad gör du där bak mamma?


Jag vill ju se dig hela tiden!


Nu ser jag dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0