Semester veckan i Skellefteå

Publicerat: 2012-07-27 Kl: 21:13:37 | I kategori: Allmänt | 0 kommentarer

Nu är vi äntligen hemma igen efter en vecka i Skellefteå! Vi haft en kanonvecka där vi har träffat Antons bror och familj. Supergulliga hela bunten och det var så himla roligt att äntligen få träffa dem så man har ett ansikte på personerna.

Vi bodde som sagt några dagar i Byske där Li´s farfar har stuga. På fredagen när vi kom upp gjorde vi inte så mkt utan det blev mest hem till stugan, packa upp lite och sedan var det marknad i Byske som vi knatade lite på. Li hittade självklart en ballong, men det var inte så mkt mer roligt än så. Det gamla vanliga, t-shirts och kryddor, det som gör en marknad! Sen på lördagen så åkte vi upp till Piteå på en jättestor loppis som jag fyndade en ljusstake och en hylla som ja skrev tidigare. Lunchade med min kusin Dan och hans familj och följde sedan med dem hem till deras hus för massa bus!

Li & Casper åkte rutschkana på Frasses

Glad tjej!

Li & hennes sysslingar? Theodor & Casper

Woohooo!

Hoppa studsmatta var grymt roligt!

Li hittade en jättestor boll!

Klippte gräset lite

Blåste lite bubblor!

Efter massa bus och lek åkte vi tillbaka till Byske och morgonen därpå åkte vi ut till Romelsön där Antons bror har stuga. Li blev adopterad av sina kusiner på en gång och de lekte med henne heeela dagen lång!

Viggo, Li och Alex kollar på Bilar 2

Farbror Patrik och Katarina

Bus på stranden, Alex & Li

Doppa tårna

Vackert!

Leker i sanden

Kärlek!

Underbart! Här stannade vi i 3 dagar och bara myste!

På tisdagen träffade vi Antons kusin Klas, Jenny & Maja som också bor där uppe! Vi blev bjudna på middag och ungarna busade lite!

Kusiner

Veckan går mot sitt slut och vi åkte tillbaka till Byske med 3 filmer och bara kopplade av och myste hemma i stugan. Onsdagen spenderades inne på stan i Skellefteå och lunchade och tittade runt lite. Filmmys på kvällen och på torsdag packade vi, städade och åkte tillbaka in till Skellefteå. Vi lunchade på stan och åkte sedan till Leos lekland.
Leo

Gungar lite på keninen

Älskar bilden!

Eftersom flyget skulle gå på fredag förmiddag så sov vi över hos Patrik & Katarina i deras hus inne i stan. Åt middag och myste lite till innan det var dags för avfärd i morse! Katarina är frisör, så vi passade på att klippa lugg på Li innan vi åkte. Blev suuupersöt och efter lite skrik i början blev det rakt iaf!

Finaste tjejjen i världen!

Nu sitter jag här, har städat och packat upp alla grejjer, även hunnit med att tvätta alltihopa! Såå skönt! Bäddat rent i sängen, tagit en lång dusch med lill trollet innan hon somnade så nu är det soffläge med kvällsmat som gäller! Borta bra men hemma bäst! :)

Skellefteå

Publicerat: 2012-07-24 Kl: 18:18:46 | I kategori: | 0 kommentarer

Idag åkte vi tillbaka till Byske efter ett par toppendagar med Antons bror och familj. Vi har ätit massa mat! Säkert gått upp 10kg, njutit av att bara varit ledig. Åkt båt å köpt glass, Li åt nästan en hel 88:an själv! Hennes första egna glass! (som vi vet om iaf!) hon har smakat lite mjukglass med mig några gånger, men inte mer än så. Sen nu åkte vi till Antons kusin med familj och hälsade på i Skellefteå. De har en liten tjej på snart 1 år så de är jämngamla och springer runt här och leker. Vi har käkat middag och nu dags för lite kaffe för de som dricker de ;) i morgon är en ny dag!

Hälsa på farbror och familj!

Publicerat: 2012-07-22 Kl: 14:07:48 | I kategori: | 0 kommentarer

Idag regnar det, vilket skit väder! Nu har vi precis anlänt till Patriks sommarställe ute på ön. Ligger inte så långt ifrån Byske där vi var, så ikväll ska vi sova över här. Li har åkt båt för första gången, inga problem alls. Nu dags för lite fika!

Piteå!

Publicerat: 2012-07-21 Kl: 16:51:56 | I kategori: | 0 kommentarer

Idag har vi varit på en av de största loppisar jag har sett i Piteå. Massa loppis stånd och massor av skräp! ;) hittade dock en liten hylla och en jättefin trearmad ljusstake som fick följa med hem. Jätte trevligt! Sen mötte vi upp min kusin Dan & Linda med familj i Piteå! :) käkade lunch på Frasses och sedan följde vi med dem hem. Jättemysigt hus med stor trädgård där ungarna har busat och lekt hela eftermiddagen! Li & Theodor har hoppat studsmatta så de kiknat och åkt rutschkana. Nu ska vi åka tillbaka till Farfar i Byske för middag. Det är tyvärr ingen mottagning där borta så får uppdatera när det finns möjlighet :)

Packar inför resan!

Publicerat: 2012-07-19 Kl: 15:36:29 | I kategori: Allmänt | 0 kommentarer

I morgon bitti klockan 8 går flyget till Skellefteå flygplats! Vi ska hälsa på Antons släkt där uppe. Farfar och Ulla-Britt är där uppe också. Kommer bli trevligt med en liten resa och träffa Antons bror med familj för första gången.

Hoppas bara inte att myggen äter upp oss! Hörde de var lite sensommar där uppe så det finns stor risk för massa, massa mygg! Å som vi alla vet så kommer de äta upp mig först... ;) Håller på och packar resväskorna och har vägt dem så det inte är någon övervikt! Har tvättat alla kläder så förhoppningsvis klarar vi oss. Li har desvärre packat ur alla väskor igen, så pappa tog med sig henne och hälsade på farmor så jag kunde tvätta klart och packa ner allt. Lite resfeber har ja allt... Ner kommer man ju alltid,.. så det är ju inga problem.. men ändå!

Liten äter ägg till frukost!

Mums!

Gullhöna!

Sorgligt

Publicerat: 2012-07-19 Kl: 11:18:00 | I kategori: Allmänt | 0 kommentarer

I morse när ja vaknade så fick jag reda på att min kollega har lämnat jordelivet. Det känns så himla overkligt och sorgligt. Han var en sån fin människa och hans sjukdom kom så plötsligt. På en dag raserades hans värld av beskedet hjärntumör. Det finns inga ord. Jag önskar hans familj och hans fantastiska man, Toffe allt gott i världen. Jag är ändå så himla glad att vi kollegor åkte och hälsade på honom rätt nyligen och fikade och pratade massa strunt som vi alltid gör, det betyder mycket!

Vi tände ett ljus för finaste Fredrik i morse <3

Scrap dag med Sollan!

Publicerat: 2012-07-17 Kl: 20:08:47 | I kategori: Scrapbooking | 0 kommentarer

Idag efter lunch packade ja min verktygslåda och pappersmapp! Jag & Solveig skulle pyssla lite, eller som Anton säger, färglägga med pennor... Men det blev nästan 3 hela layoter idag, produktiv med andra ord! Så himla roligt! Var till Expert i morse och skrev ut lite bilder som jag visste jag ville scrappa med, så det var kul! Inspirationen flödade och Sollan har så himla mkt saker och grejjer så det är nästan som julafton!

Mammas vackra tjej!

Detta är våran lilla tuta, en riktig sömntuta!

Denna är inte klar ännu, utan det spånas fortfarande

Känner mig jättenöjd idag! Blir till att besöka Jessicas affär här å hitta mer tjusiga papper så ja kan fortsätta köra på min stil! :)

Dekorationer till tårta

Publicerat: 2012-07-16 Kl: 23:48:45 | I kategori: Tårtbakning | 0 kommentarer

Min kära Angelica frågade om ja kunde fixa lite dekorationer till en tårta som hennes släktingar skulle ha. Självklart hjälper jag! Hade dock glömt bort att ja sagt ja, så fick lite smått panik här idag! Men det var inga problem, de ville ha lite "sagofigur - prinsess" tema så det fick bli dessa sockersaker att dekorera med.

Hoppas de blir nöjda och att de blir tjusigt på tårtan! :)

Soff dag!

Publicerat: 2012-07-15 Kl: 13:51:33 | I kategori: Allmänt | 0 kommentarer

Idag har de inte blivit många knop! Dock är ju klockan bara barnet.. men ändå ;) Vi har suttit i soffan hela morgonen, kollat barnprogram, lagat lunch och Li har även badat och sovit middag!

Barnkanalen är grym!

Vad ska man göra nu?.... Kanske ta en promenad, det är ju en liten chans att de inte regnar iaf,.. Vi håller tummarna!

Fortsatt målning och kapning av dörrar!

Publicerat: 2012-07-14 Kl: 22:31:06 | I kategori: Allmänt | 0 kommentarer

Jag fick sovmorgon till kl 9 i morse av min älskade man! Li & Anton hade till och med hunnit åka iväg och fixa lite med faster Jennys tvätt och när de kom tillbaka väckte de mig! Li hade tydligen vaknat 6... Tack för ja fick sova!

Efter de klädde vi på oss, åkte hem till Linus och Sandra för att lämna av ett verktyg och sedan låna med oss en kap så vi äntligen (efter 2 års tid) kunde kapa dörrarna i hallen så de slapp dra i golvet.. Innan tog vi en tur in till stan och käkade lunch på Jensens och myste lite på stan.

Sen direkt hem och så började vi pyssla lite! Jag har nu målat klart alla dörrkarmar, vilken himla skillnad det blir! Det är ju helt otroligt vad lite färg kan göra! Innan var de iaf, gulnade och kantstötta, nu vita fina!

Vet inte om ni ser skillnad på kortet, men den översta plankan har ja målat!

Vi har ju satt nya lister överallt, utom i badrummet på insidan, så där fick de även målas! Annars köpte vi ju nya dörrar, men sparade karmarna, så de fick sig äntligen ett lyft nu!

Var även förbi min favoritbutik i hamnen, Sköna Ting där ja köpte mig lite spets som ja skulle ha till min loppis trådrulle!

Blev jättefint! Måste dock hitta ett ställe att ha den på :)

I morgon väntar ny dag med mera pyssel här hemma! Självklart blir det en sväng på Siggesta loppisen såklart!

Äntligen "semester!"

Publicerat: 2012-07-13 Kl: 20:36:26 | I kategori: Allmänt | 0 kommentarer

Idag kl 11:50 tittade jag ut genom fönstret på jobbet, solen sken och det var strax dags för semester! När klockan slog 12:00 så stod det som spön i backen och det var helt supergrått på himlen, hur fan kan de va så? Självklart för det blev ju semester! Skyndade mig ut i bilen och åkte hem till älskling och Li! Dock börjar inte Antons semester förrän efter 23 ikväll, så jag får gott hitta på något ensam ikväll!

Nu ikväll är iaf solen jättevacker och det är blått på himlen! Så vem vet, kanske blir det en fin dag i morgon! Skulle va mysigt!

Här hemma ser det ut som ett bombnedslag.... Li har grejjer öööööverallt! ... Då menar jag verkligen överallt! ... Inne på hennes rum ska vi inte ens prata om,. Blir att plocka i ordning massor i morgon kan ja lova. Funderar starkt på att måla de ytor som ska målas nu ikväll så hinner de torka tills tornadon är uppe igen i morgon bitti. För då lär man ju iaf inte kunna måla... då är de vit färg överallt sen...

Det ska målas på dörrkarmar och våran pelare in till hallen. Det ska bli så fint! Den första semesterveckan kommer tillägnas åt att fixa allt "småkraffs" man annars aldrig har tid/ork till!

En ful träfärgad ikea pall som förvandlas till att passa in i hemmet!

Detta är mitt nya projekt! ;) Ska bara kapas en bit, sen kommer de bli kalas!

1 halv dag kvar!

Publicerat: 2012-07-12 Kl: 20:34:27 | I kategori: | 0 kommentarer

Nu är de 1 halv dag kvar tills vi går på semester i 4 veckor!! :) så underbart skönt ska det bli! Längtar massor! Har egentligen bara en sak planerad och det är att vi åker upp till Skellefteå nästa fredag, men annars är vi lediga! Vill dock gärna åka ner till Skrika och Migge å snusa bebis! Vore så himla roligt om man fick göra det!! Saknar dem massor! <3 Vi hörs i morgon på semestern!! :D

Vykort med post!

Publicerat: 2012-07-11 Kl: 21:01:44 | I kategori: Dagens tips! | 0 kommentarer

Dagens tips: Riktiga vykort med mobilen!

Igår blev jag tipsad av min kära granne om postens "nya" smarta grejj! Skicka vykort med mobilen som levereras direkt som ett vykort i brevlådan. Hur kul är det inte att få ett riktigt vykort istället för ett mms?

Du kan alltså skicka direkt via telefonen om du laddar ner appen eller gå in på postens hemsida och skicka därifrån om du har bilder på datorn. Jag provade och skickade till både mamma och mormor. Vykortet kom fram dagen efter och både mamma och mormor var nöjda och glada över deras soliga hälsning ifrån Li :)

Loppis fynden

Publicerat: 2012-07-10 Kl: 13:01:38 | I kategori: Loppisfynd | 0 kommentarer

Här kommer bilderna på hur mina loppisfynd blev efter makeovern! :)

Före

Efter

Badkurkor!

Publicerat: 2012-07-10 Kl: 10:36:38 | I kategori: Allmänt | 0 kommentarer

Igår efter jobbet följde vi med Micke, Angelica, Emmelie, Rosi för att bada! :) Hur underbart som helst, solen värmde, himlen blå och Li & Liam myste på en filt under ett parasoll! :)

Myser under parasollet

Bus och lek!

Första gången vid vattnet!

Tittar på båtarna! "dääär dääär mamma titta däär!"

Efter alla sand måste man bada av sig allt grus!

WooOOh!

Vindruvor i klasar ska de va!

Jättemysigt! En perfekt dag helt enkelt! Efter att papap slutat hämtade vi honom och åkte och handlade en cykelsits till Li så tog vi en cykeltur och jag fick prova min present för första gången! Det är verkligen underskattat att cykla, guuud så skönt de var! Inte cyklat på flera år! Kändes gott i både låren och rumpan kan ja lova! Li tyckte dock det var suuuuperroligt och skrattade och tjoade hela vägen! Gooa unge! Man vill bara äta upp henne! Mäkta stolt i sin hjälm var hon också! :)

Vi hälsade på faster Jenny och fick middag! Blev lite sent på kvällen, men Li var glad ändå! Här med snutte påväg hem! :)

Siggesta Loppis

Publicerat: 2012-07-08 Kl: 19:54:32 | I kategori: Loppisfynd | 0 kommentarer

Idag har vi varit på Siggesta bakluckeloppis! Inte så himla roligt väder, men de spöregnade inte iaf :) Idag följde även Micke & Liam med oss, så det var trevligt! Jag fick mig min mjukglass och vet ni vad som fanns?! En strösselbuffé! man fick alltså hälla på strössel själv, och de fanns i alla olika smaker och färger! Jag som älskar mjukglass med strössel!

Li käkade en korv till lunch

Hittade några fina små fynd idag!

En tjusig ljusstake för 5:- som nu ligger på torkning efter en total makeover!

Likaså detta "påskpar" som hänger på tork efter en dusch med färg! Redan innan de är torkade ser jag helheten, precis som jag såg framför mig när ja köpte dem för 20:-

Har även några loppisfynd från förra gången som jag glömt att visa!
Ett gammalt strykjärn för 30:-

En gammal trådrulle till en spinnrock skulle jag tro? Denna kommer bli supertjusig när jag lindar den med en snygg spetstråd istället. 5:-

Denna sjukt snygga köksvåg som dessutom fungerar för 100:-

Imorgon får ni se hur "påskparet" och ljusstaken blev med lite annan färg!

Utkast: Jul. 08, 2012

Publicerat: 2012-07-08 Kl: 18:05:12 | I kategori: Allmänt | 0 kommentarer

Cirkus och alla dessa funderingar... Djurplågeri?

Publicerat: 2012-07-07 Kl: 16:22:40 | I kategori: Allmänt | 0 kommentarer

Snart är cirkus Scott på intåg till Stockholm, och jag skulle gärna vilja gå! Är så glad att jag har ett barn som jag kan "gömma" mig bakom då ja kan låtsas att det är hon som vill gå fast det i själva verket är jag! WohOoO!

Men nu till min undran... Är hon kanske för liten? Hon blir ganska precis 1,5 år,.. tänkte om hon kanske blir rädd för de höga ljuden, strålkastarna och alla otäcka clowner.. Gud så svårt att veta. Självklart följer sånna fall hörselkåporna med, men trist om hon blir skrämd. Vi får se hur de blir men den saken!

Har för övrigt googlat runt lite och den stora frågan som det alltid slutar med är "hur folk kan stödja en cirkus med djur" "Det är djurplågeri" "Vilda djur ska vara i de vilda osv." På ett vis så håller jag med, så det blir ju lite dubbelmoral. OM djuren lider! Men annars så är de ju som vilket jobb som helst, man jobbar får godis, beröm sen att folk njuter av deras jobb är väl bara en bonus? Vilket syfte skulle de annars vara bra för? Sen kan man ju dra det huuur lååååångt som helst, "positiv inlärning" ... eller är de elpiskor och elstavar som de "lär" ut konsterna till elefanterna? osv. osv... Men cirkusar har precis som alla andra kontroller av länsstyrelser så det får absolut inte gå till som de har gjort förr i tiden. Det är ständiga kontroller på djurhållningen och deras fysiska & psykiska hälsa. Så om något djur mår dåligt eller om det finns synpunkter på hållningen så kommer de inte undan. Så på den fronten känner jag mig ganska trygg och kan gå på cirkus i framtiden med mitt barn.

De som fortfarande anser att det är djurplågeri,.. Hmm hur långt ska vi dra denna tråd?
Djuren på Skansen, olika zoo n världen över. De lever i inhägnader som vi försöker återskapa som deras naturliga habitat så de kan leva som de gör i de fria. Det går aldrig att göra till 100%. Jag tror att många djur absolut kan leva ett bra liv i fångenskap och att deras miljö kan vara snarlik den som de skulle leva i om de levde som vilda djur. Men det spelar ingen roll hur vi än gör så är de fortfarande i fångenskap, men nuförtiden så är det många djur som är uppfödda i fångenskap och på så vis inte vet något mer än att just leva i fångenskap. Har läst väldigt mkt om just djurparkshållning i min utbildning så jag vet att många djur har stereotypa beteenden, vilket är sorgligt. Om man drar det ännu längre till alla oss som har hundar, katter hästar... de var också vilda djur till en början, och i vissa delar är de fortfarande vilda. Hästar som i ren frustration tuggar på krubban för att de inte får utföra sitt födosöksbeteende, finns flera exempel. I min perfekta värld tycker jag att länsstyrelsen borde komma på kontroller hos privatpersoner också. Finns många fler djur i hemmiljö som mår mycket sämre än djurparksdjur osv. För ingen djurpark vill väl visa upp ett skadat eller sjukt djur? Men detta är enbart min personliga åsikt och jag anser att ett djur är ett djur och därmed kan vi människor aldrig påverka dem till 100% De har fortfarande sin egen vilja och även om det är hundar, katter, vargar eller hästar så gör de som de vill i slutändan. Ett djur har inte den tanken att "jag gör det för att jävlas, eller vara elak" De har inte samma tankesätt som vi människor, och tur är väl de många gånger.

Blev ett långt inlägg bara för en cirkus! haha, men som sagt, detta är bara min personliga åsikt, jag dömer inger som är av en annan åsikt, smaken är som baken, tvådelad! :)

Med vagn!

Publicerat: 2012-07-06 Kl: 19:26:56 | I kategori: Allmänt | 0 kommentarer

Efter mkt letande i flera dagar, besökt olika butiker.. rullat runt överallt! Det stod mellan en chicco liteway eller en emmaljunga scooter 2.0 Sen kommer massa tankar,.. en paraplyvagn som endast funkar i sommar typ,.. små hjul, går ej å köra på grus... men toppen för övrigt!

Chicco liteway

Emmaljunga scooter 2.0

Sjukt svårt att välja då ja kände att jag ville ha en lättare vagn och visst att denna Emmaljunga är lite mindre, men inte tillräckligt för min smak. Känner att den är alldeles för lik den vi redan har (Emmaljunga citycross) Jag ville gärna ha lite svängbara hjul så man slipper trycka ner varje gång man ska svänga. Gick en sista gång till Lekit/Babyproffsen som vi har här i Mölnvik och hittade den perfekta kombinationen! Anton vill ju gärna ha stora hjul, och jag vill också ha stora hjul som är smidiga men svängbara :)

Då hittade vi Emmaljunga Scooter S

Denna vagn fick följa med oss hem! Just detta utförandet också!
Kunde inte hitta en mer passande vagn känns de som! :) Vet ju inte riktigt ännu eftersom vi inte provat den i vardagen, men jag hoppas den funkar precis som vi vill! Superlätt att köra, smidigt och liten men ändå en robust och stadig vagn! En paraplyvagn & vanlig vagn i ett! Anton fick sina stora hjul och jag fick mina svängbara! (som man dessutom kan låsa så de ej blir svängbara) En kombo som är för bra för att vara sann!

Vagnletande!

Publicerat: 2012-07-05 Kl: 08:33:37 | I kategori: Allmänt | 0 kommentarer

Har varit och tittat lite i måndags efter en ny vagn till Li! Vi skulle vilja ha något som är lite lättare att dra runt på när man ska gå ut. Vi kommer såklart ha kvar vår Emmaljunga, men en sulky kanske borde va bra för lite lättare terräng när man ska ut och gå. Har gärna vela ha en mclaren, men känner att de är lite mkt pengar, sen har ju Chicco liteway vunnit "bäst i test" två år i rad så det låter ju som en bra vagn! Så idag när ja börjar sent så tänkte vi åka ut på en liten tur och titta efter en ny vagn. Gick in på min mail då ja fått ett meddelande från Barnenshus om att de har 20% rabatt på utvalda sulkys, så dit tar vi oss!

Chicco liteway 1595:- 2013 årsmodell. Tror man kan hitta de för typ 1295, 2012 årsmodell.

Passa på! :)

Resa bokad till Skellefteå!

Publicerat: 2012-07-04 Kl: 10:34:00 | I kategori: Allmänt | 0 kommentarer

Resan är bokad för semestern! Den 20 juli åker vi upp till Skellefteå där Anton har lite av sin släkt. Farfar &
Ulla-Britt är redan där uppe så de hinner vi också träffa. Vi stannar i 7 dagar och kommer bo i farfar Dans stuga som ligger utanför Byske. Ska bli spännande, dock kommer det bli mer spänannde att flyga! Jösses.. undra om jag kommer överleva! ... Ner kommer jag ju alltid, men ja menar levande... Har bara flygit 2 gånger i mitt liv, å de var till Turkiet fram och tillbaka när jag gick i 3an. Så inget man direkt kommer ihåg. Uuha.. lite nervös blir ja alltid!

Antons farbror ska fixa med bil och bilstol där uppe som vi kan låna och resten är fixat med sovplats och grejjer. Kommer bli toppen! Hoppas de finns massor att se, massvis med loppisar och att vi får stålande väder! Sen att man får ut så mkt som möjligt av semestern! Blir att träffa Antons bror och brorsöner för första gången, Li´s kusiner. De har heller aldrig träffat varandra. Kommer bli ett kärt möte får vi hoppas :)

Sen blir det iaf en dag till kolmården för att titta på alla djuren. Sen vet vi inte riktigt vad vi ska hitta på mer, kasnke en tur till Ullared? Sen en liten weekend för att träffa min kära skrika och snusa nybakad bebis? Såklart jag måste dit! Vi får se hur det blir och när det blir! Snart semester om 2 veckor.. Härligt!

Tillbaka till verkligheten!

Publicerat: 2012-07-02 Kl: 21:14:04 | I kategori: Allmänt | 1 kommentarer

Efter en helg av fina människor, rosé och kärlek så är jag tillbaka hos mina vackra i storstaden. Även om jag har haft sjukt kul, så finns alltid saknaden där till 110%! Tutan blev superglad när jag kom hem och bara att få krama om henne och snusa henne i håret gjorde min dag!
Idag har vi varit hemma hos Malena & Morris! Supertrevligt och mysigt! Vi har fikat, busat och fikat igen! Det bjöds på massa goda mackor, smarriga efterrätter och jordgubbar! Ungarna busade och mammorna njöt av solen!
Li & Liam fikar!
Mums med nektarin!
Tilde, Marie & Li myser på filten
Mums!
Morris var en sväng på filten också :)