Jordbruksverkets svar!

Publicerat: 2011-04-12 Kl: 18:52:15 | I kategori: Allmänt


Har mailat med en person på Jordbruksverket angående legitimationen som ska vara införd 2014. Hade lite frågor om mammaledighet kommer att vara ett hinder för att kunna få ut sin legitimation när det väl gäller. Jag kommer kunna få ihop mina sex år heltid även om jag är borta ett helt år. MEN då krävs det att jag går upp på 100% direkt efter mammaledigheten, vem gör det? Jag kommer inte vilja gå upp på 100% när Li är så liten fortfarande. Ska man då behöva välja på att se sitt barn växa upp eller ta sin legitimation för att få fortsätta jobba som innan?

Detta har de såklart inget svar på när man frågar dem! utan de tycker att jag ska "Du fortsätter att samla så mycket tid som möjligt när du är tillbaka från din föräldraledighet för att det ska bli sex år på heltid (aktiv tjänst). Skulle det sedan visa sig när det återstår ett halvår av år 2014 att du inte uppnår kravet så ansöker du om undantag från att behöva ha arbetat så mycket. Ansökan gör du baserat på särskilda skäl som i din situation då är föräldraledighet."

Jag frågade också:
Men kommer min graviditet och mammaledighet påverka om jag kommer kunna få legitimation på grund av tiden som går förlorad under min tid när jag är mammaledig? Eller räknas tiden då man är mammaledig bort?

En generell bedömning över din sammantagna situation görs för att bedöma om frånvaroperioden ska påverka och då ska föräldraledighet ska bedömas generöst. Det är inte meningen att någon som har lång kontinuitet i yrket faller på att man bildat familj. Det svåra för din del är kanske framför allt att du inte kan få tydligt besked förrän i slutet av 2014 eftersom det är först då som ansökan kan bedömas. Det beror på att bedömningen måste utgå ifrån hur mycket tid någon verkligen har, inte vad man tänker sig ha.

Sammantaget tycker jag dock du bör satsa på legitimationen. När de gäller föräldraledighet är som sagt riktlinjen att vara generös i bedömningen, speciellt när man varit yrkesverksam flera år före att nya behörighetslagen trädde i kraft.

Så i det hela så bör jag försöka jobba så mkt jag "kan och vill" för att få ihop tillräckligt med tid och varje timme räkas in! Kul om man nu väljer att lägga så mycket tid och pengar på att plugga för provet, jag ska ha gått kurser inom 4 olika områden och ha 20 kurstimmar uppnådda för att få ta legitimationen. Samt klara tentan. För de första kostar det att bara ansöka om att få ta legitimationen, sen kostar det att skriva tentan och sen kostar det ytterligare att få ut legitimationen om allt blir godkänt! Det är flera tusen vi pratar om. För att inte tala om all tid jag behöver lägga ner. Så vet jag inte om jag i slutändan kommer få ut legitimationen för att jag varit mammaledig! "Generös i bedömningen" Fan så ovisst allt är! :(

Jag vill inte stå där 2014 och inse att jag skulle kunna ha fått legitimationen OM jag hade haft lite mer tid arbetad och jag vill heller inte stå där och inte få träffa mitt barn för att jag behöver jobba så mycket! Känner mig så stressad över detta, trodde jag skulle få njuta av att vara mammaledig och kunna fokusera på Li, men det kan jag tydligen inte,.. För detta ligger och trycker över mig som ett åskmoln! Hoppas på lite solsken!



Kommentarer
Postat av: Elin

Känner igen mig där, försökte hitta exjobb hela tiden och började med exjobbet när melvin nu blev 7 månader så det känns lite som att man blev snuvad på konfekten, å andra sidan försvinner inte de små liven när man börjar jobba men man missar ju såklart en del men man har hela helgerna och förmodligen en del av kvällen också beroende på hur kvällspigga barn man får ;) Men förstår dig, försök njut av Li nu, det andra löser sig så småningom, när hon är 1 år kommer du kanske känna annorlunda hon är ju så liten än!

Kramar till er! Vill träffa er snart!

2011-04-12 @ 21:28:23
URL: http://wtgtexas.blogg.se/
Postat av: sofia

ah grejt!

ja fan asså om dom inte ger dispans för att man blivit mamma!

2011-04-13 @ 19:50:58
URL: http://soffilina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0