Juklappar?

Publicerat: 2011-12-04 Kl: 18:58:05 | I kategori: Allmänt


Julen har för mig alltid varit en dag fylld med glädje, släkt, vänner, Kalle Anka, god mat och slutligen tomte. I år kommer vi åka upp till Dalarna för att fira julen hos min mormor som vi gjort ända sedan jag var liten med undantag nu på slutet. Då har vi någon jul varit hos min moster, hos min mamma och förra året hade vi julen hemma hos oss. Nu känner jag bara en stor press på mig inför alla julklappar, det är inte ens roligt längre. Julklapparna kan inte längre kosta 100:- utan nu förväntas julklapparna överstiga sig själv varje år vilket resulterar i att det ska behöva bli dyrare och dyrare.

Vilket jag inte tycker julen handlar om! Har redan nu panik för vi har rätt många barn på både min & Antons sida men vi har kommit överens på min sida att vi inte kommer köpa några julklappar till varandras barn för att slippa denna press och flera av oss är fortfarande på föräldraledighet vilket också gör att man själv inte har så mycket pengar. Jag tycker det känns jätteskönt, man kan ha roligt ändå! För julen handlar väl främst om att träffa släkt och ha trevligt tillsammans? Jag kommer att få träffa mina kusiner som fortfarande inte har träffat Li och jag har inte träffat deras barn och respektive. Det kommer bli en stor jul i år på ca 23 personer, därför kan jag också känna att julklapparna inte behöver vara fler än några stycken per person. Att sitta och titta på människor som öppnar 30 paket var är inte roligt för någon annan än personen som öppnar.

Hur många paket tycker ni att en 10 månaders valp ska få? Jag vet att hon inte förstår vikten i julklappar nu och därför kunde hon lika gärna fått ett paket snöre och hon hade varit nöjd hela kvällen. Därför har jag och Anton pratat om att renovera och inreda klart i hennes rum istället. Hon kommer ju få paket av mormor/gammelmormor/farmor ändå så hon blir ju inte utan. Vi får se hur vi gör :)

Hur mkt pengar lägger ni på julklapparna per person?


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Känner likadant som dig inför julen nu mera. men jag har en enda regel som jag gör med varje jul (de senste 3 åren) och de är att alla få en julklapp och den kostar 100 kr. I år köper kag bara julklapp till dom jag firar jul med, och de vet också alla om. Så man ska inte sätta för stor press på sig själv, julen handlar om familj, släkt/vänner, god mat, kalle anka och att bara umgås :)

2011-12-04 @ 21:29:40
Postat av: Ulrika

Låter som en väldigt bra idé! Har du några tips på julklappar under 100:- så får du väldigt gärna dela med dig :)



2011-12-04 @ 22:55:08
Postat av: Ulrika

Ojdå, har själv problem med julklapparna i år ;P Men de kanske låter hemsk, men man kan hitta många fina klappar om man går på tex rusta, ö&b, med mera. Lyktor, ljus, prynader, saker till hushållet, böcker, ja man kan hitta massor. Spara reklamen som kommer från dessa ställen och börja bläddra, de är så jag gör :)

2011-12-06 @ 07:09:28
Postat av: Emma

När vi lägger upp vår presentbudget räknar vi på 200 kronor per person/par (t.ex. mamma och hennes karl får för 200 tillsammans, inte var för sig).

Förutom julklappar har vi 5 födelsedagar kring jul.

Vi köper dock inte till alla vi firar med, utan bara till våra föräldrar och syskon. Vi har båda stora familjer och skulle ruineras om vi köpte till alla ;)



Till Melvin räknade jag lite snabbt nu och hade gissat på ca 700 kronor för både julklappar och födelsedagspresenter (han fyller 7:e januari), men insåg att vi köpt för nästan 1400 kronor! Däremot är det inte så mycket leksaker, det får han av alla andra, så det är en del barnrumsinredning och kläder - han tycker ju ändå att papperet och snöret är roligast..

2011-12-07 @ 10:21:01
URL: http://emmahoel.blogspot.com
Postat av: Jennifer

Ja vi har också rätt många födelsedagar kring jul,.. Nästan Antons hela släkt fyller då så det är lite körigt med presenter! :)



Vi har kommit överens nu hur vi ska göra denna jul. Ingen av oss har så mkt pengar så det blir att överrösa med kärlek istället :)



Precis, ge han ett snöre så är han nöjd ;)

2011-12-07 @ 10:58:01
Postat av: Emma

Jag hade också gärna struntat i att köpa till de flesta, och bara köpt till Melvin, men eftersom de köper till oss känns det dumt att inte köpa till dem..



För mig är det viktigast att barnen får klappar, det är ändå barnens högtid. Men med åtta småsyskon så blir det en hel förmögenhet, så då gör några hundralappar extra (till föräldrarna) ingenting.

2011-12-07 @ 16:35:46
URL: http://emmahoel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0