Trampa någon på tårna?

Publicerat: 2012-11-07 Kl: 20:45:02 | I kategori: Allmänt


Guuud vad jag älskar diskussioner! Det ligger mig varmt om hjärtat och jag kan inte annat än le åt hur mkt korkade människor det finns. Folk som inte förstår vilka idioter de är och att de faktiskt prioriterar helgalet! Nu gav jag mig in i en diskussion där jag faktiskt bara lämnade mina tankar och åsikter om hurvida man är rik eller fattig om man har råd att röka/snusa/köpa dyra saker. Jag tycker att allt utöver tak över huvudet, mat och en säng att sova i är vardagslyx. Har man det så dåligt ekonomiskt att man redan efter några dagar efter löning knappt kan köpa mjölk eller skithuspapper till sina barn så är det tragiskt. Om man ändå har råd att röka/snusa så anser jag att man prioriterar fel! Det är vad jag tycker, jag skulle aldrig ens komma på tanken att köpa ett paket cigaretter istället för att kunna köpa mjölk till mina barn. Samtidigt beklaga mig för folket runt om! Vidrigt! Men det säger en hel del om en person som människa. Det var det som störde mig mest i hela denna diskussion, för jag vet vad det kostar att röka & snusa! 

Att man sedan väljer att starta en grupp om detta på fb, där personen ber om att få pengar insatta på sitt konto för att sedan "dela ut till behövande"...... pinsamt! Sluta rök/snusa så har du råd! Har man dessutom råd att ha 2 stora hundar, ganska nyligen köpt en valp och 2 katter så kan jag återigen känna att man prioriterar fel. Sjuka värderingar och åsikter som man måste gnugga sig i ögonen för att veta om det verkligen står som det står i dem. 
 
Jag ska då alltid trampa folk på tårna, och jag älskar det! Att bli blockerad är väl ett ganska bra bevis på att man hade rätt? Mig gjorde det då absolut ingenting för personen var redan dold sen länge hos mig då hen är en riktig energitjuv! Man blir bara trött på uppdateringar om hur jävligt det är i Sverige, ständigt tjat om pengar och orättvisor.
 
Jag vet inget annat land som tillåter en mamma/pappa att vara föräldraledig mer än ett år och ändå få 80% av lönen! Kunna vara sjuk och ändå få betalt! Kunna söka bostadsbidrag, sjukbidrag, barnbidrag osv. Jag tycker man ska ge fan i att klaga ibland! Jag betalade endast 80kronor/dag när jag blev kejsarsnittad för min vistelse på sjukhuset. Vad hade det kostat om jag hade bott i ett annat land? Om jag ej haft en försäkring? Nej.. jag är en glad skattebetalare och glad över att mina skattepengar används till folk som faktiskt behöver pengar och bidrag. Sen finns det självkart de gånger då någon stackare faller mellan stolarna, DET är tragiskt! De personer som faktiskt behöver hjälp ekonomiskt, som faktiskt lever så knapert det bara gå men ändå inte går runt. De kan jag lägga min empati på, inte på folk som vill ha empati och ändå lever i vad jag anser vardagslyx! 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jessie

Jag håller med dig :P

Svar: Tack Jessie! <3
Jennifer

2012-11-07 @ 20:49:01
URL: http://Sarakechi.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Instämmer helt och hållet med dig!! Jag är själv rökare men de månader som jag har de knarrigt så väljer jag bort ciggen och handlar hellre mat :)

Svar: Det är ju så en normal människa prioriterar :) Andra väljer istället att gå ut offentligt och beklaga sig, samtidigt som hon röker en cigg! ;)
Jennifer

2012-11-07 @ 21:39:32
Postat av: Cam

Ja en del människor är bara FÖR tragiska ... det ser liksom ut som om det lyser men ingen är hemma?! Som sagt - har man helt slut på pengar ett par dagar innan barnbidraget kommer och ändå har råd att föda TVÅ stora hundar (minst 1000 kr/månad i budgetvariant), TVÅ katter, röker, snusar och äger en bil (inte senaste modellen kanjag gissa - men ändå - en bil) ... då får man banne mig prioritera bort något. Man kan inte leva över sin tillgångar! Varför har en del så svårt att fatta detta?

Svar: Ja! I vissa fall är de slut redan i början på månaden, så det verkar inte vara något tänk alls kan jag känna. Men vi kanske ser på lyxfällan snart! Även de bästa kan hamna där, som utåt ser ut att vara fan rika med dyra bilar och lyxiga saker! I själva verket lever på lånade pengar....
Jennifer

2012-11-08 @ 22:59:30
URL: http://grandroyals.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0