Kategorivärlden!

Publicerat: 2011-12-07 Kl: 11:28:05 | I kategori: Allmänt


Kategorivärlden
Omkring 36-40 veckor

Li är inne i sin 34vecka.

J
aha då var vi såklart inne i en ny period! Nu är det grin, knöl och bråk och har varit så i ca 2 dagar. Hon ska absolut vara nära, jag får inte röra mig en meter ifrån henne. Hon skriker innan jag ens har tänkt tanken att jag ska resa mig och gå iväg. Igår kunde jag inte ens laga mat för hon satt och skrek och då stod jag bara vid spisen! ... Hon har även haft lite svårt att sova i snart 3 nätter,.. Hon vaknade inatt vid 12 tiden så jag fick bära över henne till våran säng. Då slocknade hon direkt, så länge hon kände mig med sin hand. Hon vaknade vid 8 som den underbara unge hon är, sen efter frukost var det som att någon böt ut henne.. Hon grinar, skriker och nästan får panik då jag inte är med henne. Jag satte mig på golvet och lät henne sitt i mitt knä medans vi lekte, och då var allt ok. Men så förste jag ner henne på golvet mellan mig, men det passade inte... Så var det bara att börja om från början igen!

"Hon kan plocka upp små smulor från golvet och hålla dessa mellan tummen och pekfingret och studera dem noggrant. Hon ser mycket allvarlig ut och verkar helt uppslukad när hon genomför dess undersökningar. Faktum är just vad det är- undersökningar som kommer att hjälpa den lilla forskaren att börja dela in världen i kategorier."

Ja det kan man ju inte sticka under stolen med.. Ibland när hon ska äta så får man knäppa med fingrarna, putta på henne göra höga ljud för att ens försöka få kontakt med henne. När man väl får kontakt med henne så är det som att hon varit borta.

"Du kan förvänta dig en ny klängperiod i trettiofjärde veckan. Denna klängperiod varar ofta i fyra veckor, men kan pågå i allt mellan tre och sex veckor.

-Om ditt barn är klängit bör du iaktta henne noga för att se om hon försöker lära sig nya fördigheter"

Jag kan inte låta bli att skratta när jag läser denna bok! Den är som skapt efter Li och jag blir alltid lika lugn och förstår mer vad det egentligen är som händer med henne när hon går ifrån att vara den glada, underbara lilla tjej till ett monster -Utveckling!

"Nu vill det oroliga lilla barnet vara hos föräldrarna igen, samtidigt som hon till fullo inser att de kan gå sin väg när de vill. Detta får henne att känna sig ännu otryggare och hon blir ännu mera spänd."

Tecken på att barnet är i en ny utvecklingsfas:
* Skriker oftare, är oftare kinkig eller gnällig och på dåligt humöt
* Är glad ena stunden och skriker nästa
* Vill (oftare) att du ska hålla henne syselsatt
* Klamrar sig (oftare) fast vid dina kläder
* Uppträder "alltför" snällt
* Får (oftare) vredesutbrott
* Är blygare för främlingar
* Vill att den fysiska kontakten ska vara "tätare# eller "närmare"
* Sover dåligt
* Verkar (oftare) ha mardrömmar
* Tappar aptiten
* Jollrar mindre
* Är mindre livlig
* Sitter ibland bara tyst och dagdrömmer
* Vägrar att bli ombytt

"Som förälder blir man orolig om barnet klänger och är på dålig humör. Man vill förstå varflr barnet beteer sig på det sätter och när man tror sig ha hittat en bra förklaring känner man sig lättar. När barnet är i den här åldern bestämmer sig de flesta föräldrar för att det måste vara tandsprickningen, men det behöver det inte alls vara"

Haha vad roligt, var precis det jag sa till en vän igår när hon frågade.

"Det som kännetecknar vårt sätt att tänka är att vi använder olika kategorier när vi talar. Barnet kommer nu också att börja förtå och använda sig av detta sätt att tänka. Det innebär att det från och med nu blir lättare för dig och ditt barn att förstå varandra. Denna förmåga att uppfatta och exprerimentera med kategorier påverkar allt hon gör. Hennes sätt att uppleva saker och ting har förändrats och nu är det dags att göra någonting av det."

Det är så roligt att läsa boken! Köp den om ni inte har den, den är guld värd! Om inte bara för att lugna sig själv då man blir orlig och undrar om det är något fel på henne eftersom hon gör som hon gör. I boken finns det även massa kommentarer från föräldrar som beskriver deras problem och vad deras barn gör. Det är så skönt att läsa att det faktiskt är fler som har barn som gör på samma sätt. I boken får man också tips och trix vad man kan göra för att hjälpa barnet i utvecklingen och lekar för att få henne att förstå.


Det kursiva är taget direkt ur boken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0