3 månaders vaccination!

Publicerat: 2011-06-03 Kl: 23:38:12 | I kategori: Allmänt


Idag klockan 10:30 hade vi tid hos barnmorskan för 3 månadersvaccinationen. Var faktiskt lite nervös över den eftersom jag själv är så otroligt rädd för vaccinationer & blodprover. Men måste säga att jag har faktiskt vant mig sedan jag blev gravid med alla blodprover, stick och kontroller. Det har dämpat min ångest. Men idag när det var lillsmurfan som skulle ta hade jag kunna tagit hennes vaccinationer 100 gånger om sålänge hon slapp!

3 månaders vaccinationen innehåller Difteri, stelkramp, kikhosta, polio, Hib och pneumokocker. Difteri är en mycket smittsam och allvarlig halsinfektion som kan orsaka kvävning hos barn. Stelkramp orsakas av en bakterie som finns i jord och kan infektera sår. Biverkningar som svåra kramper och andningsförlamning, ofta med dödlig utgång. Kikhosta är som difteri mycket smittsam luftvägsinfektion som kan ge svåra hostattaker som kan pågå i flera månader. Polio är barnförlamning, en virussjukdom som sprids via avlopp och förorenat vatten. Har vi dock inte kvar här i Sverige utan finns i ett fåtal länder i Afrika och Asien. Hib är en bakterie som kan orsaka allvarliga och snabbt förlöpande infektioner. Pneumokocker är bakterier som kan orsaka lindrigare infektioner som öron- och bihåleinflammation men kan även orsaka allvarligare sjukdommar som blodförgiftning och hjärnhinneinflammation.

Men det gick bra! Hon grät med vi kunde trösta henne rätt bra efteråt. Kändes ändå ganska tryggt och jag vet av erfarenhet att en allergisk reaktion efter en vaccination är ovanligt och det var lika för små bebisar tydligen. Kommer det så gör den det rätt snabbt efterråt. Det var rätt ovanligt med spädbarn som blir otröstliga, gråter i flera timmar, feber som håller i sig eller når över 39 grader, kraftiga svullnad/rodnar, feberkramper, slapphet och blekhet. Li blev lite röd precis där injektionen är men det är kanske inte så konstigt. Hon var lite gnällig när vi kom hem men har badat med glatt humör och somnade som vanligt så får hoppas det inte blev värre än såhär!



Såklart mätte vi och vägde också! Spännande, jag trodde dock att hon skulle ha rännt iväg rejält på längden sedan sist men idag hamnade vi på 61 cm lång och 5840g.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0