Djursjukskötare..

Publicerat: 2011-11-04 Kl: 14:54:02 | I kategori: Allmänt


Håller på för fullt och pillar med information om provet. Det är så sjukt mkt man ska kunna! Blir helt stressad när man slår upp all den information och kunskap man ska besitta inför provet. Mkt kan jag men det finns en del saker man har lagt på hyllan sen man klarade C-15 provet som då räckte för att jobba som djursjukvårdare. Men nya regler och ny kunskap ska fram! Vilket är bra tycker jag, men det är lite kämpigt när man jobbat med det i flera år och sen ska det helt plötsligt betyda en massa plugg samtidigt som man jobbar eller är mammaledig. För att bli legitimerad djursjukskötare idag, om man inte går på övergångsreglerna så måste du läsa en 3årig utbildning.

Men jag kommer söka på lång yrkeserfarenhet inom yrket och då behöver jag:
  • kunna visa på vidareutbildning om sammantaget fyra veckor (20 dagar) från minst fyra olika områden som rör yrket
  • få intygat av en veterinär som känner dig väl och har sett att du praktiskt kan utföra och behärskar vissa moment på typdjuren häst, hund och katt
  • göra en teoretisk examination hos SLU.
Har gått några kurser som Anestesi 1+2, Foderkurser, Röntgenteknik, Sjukdomslära, Vetadagarna. Men det fattas fortfarande några dagar för att komma upp i 20 dagar. Det viktiga är att jag har gjort eximinationen hos SLU innan 2014. Så jag tänkte iaf försöka skriva tentan rätt snart för att se vad det handlar om! Lika bra att försöka så man inte står där hösten 2014 och har 1 försök på sig. Klarar man inte provet innan 2014 så är det lixom kört. Då blir det till att söka nytt jobb eller sitta i en reception, och det vill jag inte! :) Det som oroar mig mest är att jag inte alls har jobbat med hästar och kan i princip inget om sjukvård för hästar. Blir till att råplugga! Men tur att vi har en hästveterinär på jobbet som ska ta sig an oss en dag och hålla föredrag och visa hur man gör.




Kommentarer
Postat av: Ouis

Hej!

Skulle du kunna nämna några skelettsjukdomar hos djur som är viktiga att kunna för oss blivande djur(sjuk)skötare?



Sugit det dära med legitimationen...Men det finns ju positiva saker med det också ;)

2011-11-05 @ 23:50:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0