Röntgen teknik

Publicerat: 2011-10-23 Kl: 22:13:26 | I kategori: Allmänt


I helgen har vi som sagt varit i Göteborg där jag har gått en kurs i röntgenteknik! Verkligen en superbra kurs och jag är såå nöjd! Har fått hur mycket bra tips och trix så det finns inte! Nu är jag taggad att få prova mina nya skills på jobbet! :) De två kursledare, Maths & Ove gjorde en storstilad insats och har nog lärt alla kursdeltagarer ett och annat inom röntgenteknik. Helt klart en kurs som man måste gå om man är intresserad. Eller om man vill ha bra tips för att lyckas med en bogled på första exponeringen! ;)

Fick några bra saker att tänka på inför röntgen av djuret.
* Tänk igenom undersökningen
* Precisera, vad som ska röntgas
* Sedering
*Bestäm var man ska mäta på djuret

Några andra små tips som jag inte direkt har tänkt på när jag röntgar ett djur är att:
*Alltid vända bort ansiktet ifrån primärstrålningen, vänd kraniet till för att skydda dina ögon
* Om du ska ta två projektioner av en katt som inte alltid är så medgörlig, börja alltid med vd bilden. Ibland har katten redan tröttnat efter första bilden och då är det bättre att ha kvar den laterala bilden.
* Man får mycket bättre bilder om man ställer in kV och mAs själv, istället för att använda sig av färdiga inställningar.

Innan kursen så visste jag inte så mkt mer än hur man tar en bild, framkallar, beskär och gör i ordning bilden. Följer alltid våra färdigskriva papper när jag ställde in för en röntgen. Visste inte riktigt vad kV och mAs innebar och vad man kan ändra på för att få bättre svärtning osv. Men nu kan jag det! Så lyssna här nu!

mAs är antalet fotoner, alltså mängden stålning. Både mAs och Kv (Kilovolt) påverkar svärtningen. Enbart kV påverkar skärpan. Kv är spänningen över röntgenröret och avgör i huvudsak gråskalan. Tjockare delar kräver högre kV. Skelettregeln: Höj mAs sänk Kv- mer kontrast

Maths som har jobbat som röntgentekninger i många år har jobbat sig fram till bra värden som han använder sig av när han röntgar. Vi fick med oss de värderna hem! Ska bli kul att prova! Dessutom jobbar han mycket med att få ner stråldosen, låga exponeringar samtidigt som han levererar bra bilder! Bra att tänka på! Han sa att använder man sig av värden som redan är förprogramerade i röntgenapparaten så har de mycket högre stråldoer för att de ska passa fler "individer" än om man ställer in de själv.

Vi var på husdjurshälsan och blev indelade i 2 olika grupper och vi fick börja med att lära oss teknik och tips inför en röntgen. Maths lovade oss att om vi använde oss av hans teknik kommer vi aldrig behöva ta om en bild igen.  Han använder sig av tape för att "rama in objektet" som skall röntgas. Vi använde oss även av klädnypor för att sen kunna se var vi hade våra referenspunkter.

Bukhåla
En klädnypa vid höftkulan, räknar 7 revben fram, sen en till klädnypa. Använder en klädnypa som ska vara på krysset i ljuskällan. (Den vita) Enkelt sätt att veta att hela buken är med på bilden!



Thorax
En klädnypa vid sista revbenet, lungfickan på fästet. En lädnypa på bröstbensspetsen. En i mitten. Då har du ramat in lungan och får med hela lungan på bilden!



Ryggen
En klädnypa vid L7S1, en klädnypa övergång mellan länd - bröst, bröstbensspetsen. En klädnypa vid sista halskotan. När en veterinär ber Maths ta en bild på ryggen så får de alltid 6! projektioer för att allt ska vara med.


Sen var det bara dags att börja röntga! Kan ärligt säga att jag aldrig tagit bara en bild på bogleden, men detta var på första försöket!


Här har jag markerat med en klädnypa där jag trodde att bogleden låg. Perfekt!

Jag har lärt mig så mycket på så kort tid! Hoppas att det vill stanna kvar i huvudet, om inte annat så ska allt material fram för att pluggas på! Älskar att lära mig nya saker, då man känner att man utvecklas!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0