Köttfärssås & fisk!

Publicerat: 2011-09-11 Kl: 23:25:44 | I kategori: Barnmat


Köttfärssås och pasta

3 dl vatten
200g köttfärs
½ stor lök
1 bit rotselleri
1 morot
2 tomater utan skal

1 klyfta vitlök
Persilja
Basilika

Valfri pasta
Smör



Hackade lök, morot, rotselleri, vitlök i små bitar. Kokade upp vattnet och hällde ner grönsakerna. Lät det puttra på lite svag värmde och hällde ner lite persilja och basilika.

Ett tips för er som inte vet hur man lättast tar bort skalet från tomaterna så skär man ett kryss och sen får de bada i ett kanonhett vattenbad!




Sen går det superlätt att skala av skalet!

Hacka och släng i dem i grytan och låt det koka tills morötterna är någorlunda mjuka. Sen i med köttfärsen och låt det koka tills köttfärsen är klar!

Under tiden kokade jag pasta som jag sen körde med stavmixern för att få mindre bitar. När allt är klart blandade jag ner pastan i köttfärssåsen och vips hade jag en köttfärssås med pasta! Glöm inte smöret!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rödspätta med rotselleri, potatis och morot.

2 dl vatten
100g rödspätta
1 potatis
1 morot
¼ dels purjolök
En bit rotselleri



Hackade allt i kuber och kokade grönsakerna först. När moroten började bli mjuk åkte rödspättan ner i grytan och där fick det sjuda tills rödspättan var klar. Ca 5 minuter, man känner när fisken är klar, den ska vara fast. Tog upp alla ingredienser och mixade det med en stavmixer. Kokspadet använde jag för att blanda ut purén med. Sen i med en rejäl bit smör så är det klart!

Självklart provsmakade jag och det var helt ok! Inte smaklöst, men skulle bra gärna vilja salta lite! Men det spar vi på eftersom det inte är bra för bebisar. Hon kan salta bäst hon vill sen när hon blir stor.



Eftersom hon fortfarande inte äter någon superstor portion så packade jag det i 1liters fryspåsar och ca 1 dl i varje påse. Märkt med vad det var för innehåll och dagens datum! Bara att plocka fram dagen innan eller slänga in i micron när man behöver! Perfekt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0