Rutiner & mer fast föda!

Publicerat: 2011-09-03 Kl: 21:14:54 | I kategori: Allmänt


Li har vaknat några gånger på nätterna.. Kan inte riktigt avgöra om det beror på att hon har ont av märket eller om hon vaknar av att hon är hungrig. Hon äter ersättning och sen brukar hon amma lite på mig innan hon somnar. Så har det sett ut under en längre period. Men nu har hon som sagt vaknat till och skrikit, så har man blandat i ordning en flaska och gett henne i sängen utan att ta upp henne. Ibland har hon slukat hela och ibland endast några sugtag så somnar hon om. Sover oftast till 5-6 tiden och vill ha mat igen när hon vaknar. Då tar jag henne till min säng så sover vi vidare till 8-9 tiden, då vi sen går upp. Har funkat bra. Men så slog det mig att hon kanske inte längre håller sig mätt så pass länge på bara ersättningen till kvällen. Så jag gav henne en rejäl portion gröt innan hon somnade igår för natten och vaknade vid 5:20 i morse. Kanske är det så enkelt att hon behöver lite mer mat innan sänggående. Vi får prova några kvällar och se hur det utvecklas. Vill heller inte komma in i några rutiner att hon ska ha mat mitt i natten då hon aldrig behövt det annars... Så svårt de där.

För övrigt så försöker jag styra upp det såhär en vanlig dag.

05:00-06:00 - Vaknar och tar henne till min säng där jag ammar henne så somnar vi om
08:00-09:00 - Går upp och käkar frukost, då äter hon en portion gröt. (ibland ersättning efteråt)
10:00-12:30 Bus och lek i gymmet, sover ev. en liten powernap här också.
Sover tills hon vaknar och sen en flaska ersättning. Ut på promenad! Eller gör dagliga utflykter.
Om vi är hemma så käkar hon en protion med blomkåldpuré, ärtpuré, sötpotatispuré mm. /ersättning till lunch
Sen är det bus å lek under eftermiddagen och hon burkar käka puré samtidigt som vi äter middag. Ev gröt om det är lite senare på kvällen. Men som sagt, ska försöka flytta grötportionen tills strax innan sänggående istället.
Sen kanske inte alla dagar ser ut såhär såklart, men brukar för det mesta bli rutin, som hon själv valt att göra.

Nu sover min lilla tjej som fick en liten portion gröt och en flaska ersättning nu innan hon slocknade. Det blir till att göra storkok i morgon av både fågel och fisk till henne så förhoppningsvis kommer hon uppskatta det mer. Första gången jag provade burkmat igår, och det är inte populärt!

Hon har bara fått hemlagat innan, så har väl ställt skåpet där de ska stå! :)




Kommentarer
Postat av: Emma

När Melvin började vakna på nätterna (runt 6 månader) började vi med gröt på kvällarna, men det hela slutade med kaskadspyor i sängen fyra kvällar i rad. Då började vi med välling istället.

Provade först med vanlig välling (havre tror jag den är gjord på), men den fick han ont i magen av så vi bytte till majsvälling som är lite mildare för magen. Sedan sov han som en prins igen, ca 22-09 :)



Senaste veckorna har han dock varit lite knölig och vaknat någon gång per natt, eller väldigt tidigt på morgonen, men han har fått två tänder och dessutom haft en körkylning med ganska hög feber - då är det ju inte så konstigt att man sover dåligt.

2011-09-06 @ 19:41:45
URL: http://emmahoel.blogspot.com
Postat av: Jennifer

Ja, det är det hon har börjat gjort. Vet dock inte om det har med smärta av födelsemärket att göra eller att det beror lite på det också. Hon vaknar mellan 1-3 varje natt förutom då vi käkade gröt sent på kvällen. Så ikväll fick hon en tallrik gröt innan hon somnade, så får vi se hur det går inatt. Ska bli spännande!



Ja Li har också fått två tänder! Så det är klart det kan påverka också. Men tror mer att hon blir hungrig, för hon slukar en flaska å så somnar hon om igen. Vi får se inatt.



Tack för dina ord!

2011-09-06 @ 21:41:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0