Tandextraktion på hund och katt

Publicerat: 2012-02-11 Kl: 16:10:41 | I kategori: Allmänt


Kan börja med att säga att kursen har varit helt underbar! Det måste nog vara en av de bästa kurserna jag har varit på. Jag har lärt mig supermycket och det känns verkligen toppen! Men efter 15 timmar i labb salen och lika många teoretiskt borde man känna sig relativt trygg iaf. Blir såklart helt annorlunda med ett levande djur och när man väl ska dra sin första tand utan experter på plats. Dock har jag två underbara kollegor som är gymma på tänder, så det kommer dock aldrig bli ett problem på våran klinik! :)

Vad som är viktigast tror jag ändå är att man kan sin anatomi, att man verkligen vet var alla nerver, kärl och körtlar sitter. Då kan man inte skada något när man ska dra ut tänderna. Vi har fått lärt oss sjukt mycket, och både jag och Karin gick därifrån igår eftermiddag och var extremt nöjda!

Här nedanför kommer det en del bilder från kursen, så om ni är känsliga bör ni ej kolla! 


En röntgenbild på incisiverna innan jag har dragit dem.


Såhär såg det ut.


Se så fint! :) Vi har ju digital tandröntgen på kliniken, så det kommer bli så bra och så proffsigt att kunna ta en tandröntgen innan och sen efter för att verkligen veta att alla tänder är borta och att det inte finns några rester kvar av tänderna som i sin tur kan orsaka smärta hos djuret.


Har även lärt oss att hantera de olika borrarna och hur man klyver tänderna. Hur man i sin tur lossar på tandköttet för att kunna borra bort käkbenet och på så vis plocka bort de tänder som har flera rötter eller som sitter väldigt hårt. Även ifall tanden råkar gå av och endast en liten del av roten sitter kvar. Då kan man på det enklaste viset göra en flap och sedan borra lite i käkbenet för att lättare komma åt.


Här har jag lossat på tandköttet för att kunna ta bort tand 104.


Borrat bort en bit av käkbenet för att lättare kunna ta bort tanden.


Tanden är utdragen och nu är det dags att finputsa kanterna på käkbenet så det inte finns några hårda ytor kvar där tanden en gång suttit. Man måste som sagt fila ner kanterna så det inte finns något vasst som i sin tur kan skada tandköttet när det är på plats igen. Det kan annars orsaka smärta hos djuret varje gång de tuggar.


Här har jag använt mig av lowspeed borren och filat till kanterna och sedan sytt ihop, tjusigt va??

Efter 3 dagar med tandextraktion känner jag än en gång att jag har utvecklats jättemycket och lärt mig något som innan varit helt nytt för mig. Känslan är grym och jag hoppas att vi från och med nu kommer kunna arbeta mycket med tänder inom vår klinik! Eller ännu mer än förut eftersom vi är fler som kan och med den nya fina utrustningen så kan det bara bli ännu bättre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0