Planering och planering!

Publicerat: 2012-01-16 Kl: 14:17:17 | I kategori: Allmänt


NU äntligen så har jag och Anton planerat vår föräldraledighet och det känns så bra! Vi har försökt mixa och trixa för att det ska kunna gå ihop så vi slipper bjuda på dessa dagar då Anton egentligen är ledig eftersom han har ett sånt jobb där han jobbar helger och är ledig i veckan vissa veckor. Nu äntligen efter att ha pratat med flera olika handläggare som sagt olika saker, har vi fått en egen handläggare med beslutanderätt som förklarade allt och vad vi bör tänka på för att jag ska behålla min SGI när Li fyller 1 år. Självklart vill jag behålla min SGI så jag får ut den maximala ersättningen om jag eller Li blir sjuka. Då måste man alltå ta ut 5 föräldrapenningdagar i veckan eller arbeta. Jag kommer att gå in och arbeta fler dagar och Anton kommer även vara pappaledig 2 dagar i veckan. Så det känns toppen att vi kunde lösa det på detta vis!

Måndagar:  8-12 + ½ dag föräldrapeng
Tisdagar:   Tar jag ut en hel dag föräldrapeng
Onsdag:     8-17 (Anton föräldrapeng)
Torsdag:     8-17 varannan vecka till 21 (Anton föräldrapeng)
Fredag:      8-12 + ½ dag föräldrapeng

K
änns så bra att chefen tycker det är okej att jag kommer in och jobbar såhär! Vi är ju några med barn nu på jobbet så vi har försökt att fixa å pyssla till det så att det passar alla! Tycker det känns toppen, det är inte på alla arbetsplatser man kan göra sånna här scheman, men hos oss försöker vi göra alla glada! Detta schema kommer börja gälla från den dagen hon fyller 1 år så innan dess kommer jag fortsätta köra på mina måndagar och fredagar. Dock så kommer Li´s farmor att ha henne halva måndagar så kan jag jobba 8-17 för att spara in ännu fler dagar. + att hon får leka med farmor, toppen tycker vi!

Känns skönt att äntligen ha en plan över vår föräldraledighet. Har varit som ett svart moln som legat över mig och stressat. Har inte orkat tagit tag i det då jag inte riktigt ha förstått hur man får och bör göra, det är så mycket man ska hålla reda på. Detta med SGI, billiga dagar, dyra dagar, måste hänga ihop med fredagar för att ta ut lör & söndag, men gäller inte om det är de billiga dagarna du plockar ut, bara dina dyra dagar.... Ja men nu är det fixat och ordnat! Kan jag släppa detta och bara njuta!

Så tips till alla är att försöka planera sin föräldraledighet så fort ni bara kan för att veta hur länge era dagar räcker! Vi tog ut 7 dagar de första 2 månaderna sen blev det 4 och nu är vi nere på 3 dagar. Man får helt enkelt försöka klara sig på lite mindre pengar om man vill kunna vara ledig längre. Planen är att Li ska in på dagis/dagmamma i augusti. Så hoppas hon får plats då! Men det kommer finnas dagar över ifall det krisar sig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0