Dagens tips: Yoghurt fingerfärg!

Publicerat: 2012-05-16 Kl: 22:20:09 | I kategori: Dagens tips!


Dagens tips: Yoghurt fingerfärg!

I
dag kom farmor och käkade middag med oss och av en slump hittade Li en av mina penslar och jag utbrister:
- Åh snart kan hon börja måla! Farmor berättar om att när Anton och hans syskon var små så fick de måla i badkaret. Fast med yoghurt/fil och så blandade hon i lite karamellfärg! Men gud så påhittigt! Eftersom hon ändå skulle bada efter middagen så blev jag själv så himla taggad och blandade en bytta med lite yoghurt och använde mig av färgerna jag har till tårtbakningen.








Älskade unge! Det här var kul tyckte Li! Eftersom farmor är väldigt pedagogisk av sig så blev det en färg första gången och en könsneutral färg, vi kör på de idag. Nästa gång provar vi alla! ;)


Kommentarer
Postat av: Monica Radloff

Alla barn tycker om att måla. Inga mammor tycker om färg på fel ställen. Både på förskolan och hemma med barnbarnen har jag små griffeltavlor. Barnet får lite, lite vatten i en rolig skål eller burk. Perfekt är den lilla burk man kan köpa marmelad i, (räcker ungefär till 2 smörgåsar).En bra pensel. Vatten på en griffeltavla syns jättebra. Barnet lär sig hantera pensel och transportera lite vatten. I början målar de snällt på tavlan, men börjar såklart utforska allt runtomkring. Och då gör det inget: Det är bara vatten. Efter ett tag, när de kan hantera penseln, får de en griffelkrita, och får i uppgift att ta bort det ritade med penseln och vattnet. Det finns hur många olika övningar som helst. Måla fram och tillbaka, måla ringar, prickar. Allt det ger träning inför att måla med färg och kritor. Det som är viktigt är vad som händer med handens rörelser.

Lycka till!

2012-05-17 @ 22:42:12
Postat av: Jennifer

Haha nej precis, på fel ställen :)

Hon är inte riktigt medveten ännu om papper o dyligt, så detta med badkaret tyckte ja var toppen! :) Sen får vi köpa kritor när hon som du säger hanterar det hela lite bättre. Tack för dina fina ord!

2012-05-17 @ 23:16:33
Postat av: Jess

Men herregud så söt hon är, kära hjärtanes :D

Och glöm inte att det heter butt ;)

<3

2012-05-22 @ 20:32:48
URL: http://Sarakechi.blogspot.com
Postat av: Jennifer

Haha jag vet Jessica, men ja lär ju skriva så så sthlmarna vet va ja snackar om ;)

2012-05-22 @ 20:34:40
Postat av: Jess

Haha :D

2012-05-22 @ 20:41:18
URL: http://Sarakechi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0