Födelsemärke eller smultronmärke

Publicerat: 2011-05-09 Kl: 16:28:49 | I kategori: Födelsemärket


När Li föddes hade hon ett ganska så stort födelsemärke på ena skinkan som var alldeles knallrött. Ett såkallat smultronmärke. Märkena uppstår på grund av blodkärlsmissbildningar i huden sägs det, vad vet jag. Vissa säger att det finns en ärftlig faktor inblandat i varför de uppkommer, men enligt den nyaste teorin så tror man att det är lösa kringflytande celler ifrån moderkakan som "växer sig fast" på embryot. Jag kan säga att jag hade tre stora smultromärken själv, ett på kinden, ryggen och handleden. De på ryggen såg ut som en pussmun! Så mamma tyckte det var lite fint med mitt födelsemärke.

Li´s födelsemärke har bara växt och växt. De sägs att de växer under de första månaderna men att de bleknar med tiden och brukar nästan alltid försvinna och är oftast helt borta när barnet är 2-4 år.

Det som nu oroar mig är att detta födelsemärke har börjar få små svarta prickar i sig! Utbuknad är tydligen normalt och vi har mätt det på bvc, men idag upptäckte jag att det har ändrat färg så jag blir lite orolig. Ringde till en barnläkare så vi fick en tid vid halv två på onsdag. Så får vi se vad hon säger. Hoppas på att det kanske är någon blodavgjutning eller något annat som snart försvinner... Tänk att det alltid ska vara något!






Kommentarer
Postat av: Emma

Usch era stackare, vilken otur ni verkar ha! Med det mesta, hela tiden. Hoppas att det går bra för er hos läkaren.

2011-05-09 @ 20:20:45
URL: http://emmahoel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0